Selecteer een pagina

Leuke spanning
Bij spanning moeten we niet altijd meteen aan stress denken. Er zijn ook vele vormen van spanning die leuk zijn. Denk maar eens aan de spanning voor een ritje in de achtbaan, voor een vakantie of voor een huwelijk. Er staat je iets leuks te wachten, en dan ben je gespannen zodat je het heel bewust meemaakt en er geen moment van mist, want dat zou immers jammer zijn.

Gezonde spanning
Wat ‘gezonde spanning’ heet, zouden we ook wel ‘nuttige spanning’ kunnen noemen. Het gaat dan om de spanning voor een wedstrijd, een optreden, een examen of een andere gebeurtenis waarbij je een prestatie van jezelf verwacht. De spanning is nuttig omdat je daardoor goed geconcentreerd bent en je best doet. Een sporter die zonder spanning speelt, heeft een grote kans om de wedstrijd te verliezen. Zelfs grote artiesten kennen veel spanning voor een optreden, omdat ze altijd weer het beste aan het publiek willen laten zien.

Stress
Tot zover kon de spanning geen kwaad, integendeel. Erger wordt het wanneer iemand zó gespannen is dat hij zich helemaal op die spanning gaat richten, en zich voortdurend zorgen maakt ‘of het allemaal wel gaat lukken’. Er zijn voorbeelden genoeg van deze stressvolle (‘overspannen’) situaties: een sterfgeval, ontslag, relatieproblemen, ziekte, financiële zorgen enzovoort. De één kan er beter mee omgaan dan de ander, maar veel mensen ervaren dat de spanning ze te veel wordt.

Stress-top 10
Er zijn veel gebeurtenissen in het leven die als stressvol worden ervaren. Enkele stress verhogende gebeurtenissen kunnen zijn:

1. Ontslag
2. Verhuizing
3. Huwelijk
4. Examen
5. Scheiding
6. Gezondheid
7. Verkeersopstoppingen
8. Verbouwing
9. Vakantie
10. Pensioen

Eh… huwelijk?
Jazeker, de samenstellers van deze lijst vinden dat een huwelijk voor stress kan zorgen. Kijk maar eens naar de film ‘Four weddings and a funeral’. Een echtscheiding zorgt overigens voor veel méér stress, en dat laat zich ook wat makkelijker begrijpen.

Snelle en langzame stress
Er wordt onderscheid gemaakt tussen snel en langzaam opkomende stress. Bij snelle stress – bijvoorbeeld veroorzaakt door een ongeluk, plotseling gevaar of een dramatisch bericht –maakt het lichaam onder meer adrenaline en noradrenaline aan. Het lichaam spant zich om te vluchten, te vechten of overeind te blijven. Zonder deze reactie zouden we het misschien niet overleven. Langzame stress daarentegen is een ‘sluipmoordenaar’. Het leidt bijvoorbeeld tot voortdurende aanspanning van spieren en daardoor hoofd-, nek- en rugklachten, slapeloosheid, hartklachten, maagzweren, darmverstoppingen en huidaandoeningen. Leuk is anders…

Stress voorkomen
Als je ziet wat de gevolgen van stress kunnen zijn, zul je het graag willen voorkomen. Dat kan! Deskundigen hebben tips op een rijtje gezet hoe je stress kunt tegengaan:

● Schat je prestaties op waarde.
● Sta zo nu en dan stil bij je sterke kanten.
● Probeer negatieve gedachten om te zetten in positieve.
● Neem een korte time-out als je stress voelt. Ga na waar de stress vandaan komt.
● Breng veel tijd door met (je) kinderen. Kinderen vergen veel aandacht, waardoor je stress naar de achtergrond schuift.
● Zorg ervoor dat je je leven niet laat bepalen door anderen; dat leidt tot frustratie en opgekropte woede.
● Zorg voor voldoende lichaamsbeweging; sporten is goed voor de geest.
● Houd je niet bezig met problemen die je op dít moment niet kunt oplossen.
● Ga na welke drijfveren je gedrag beïnvloeden.
● Houd je doelen voor ogen en sta er regelmatig even bij stil.
● Het opdoen van kennis werkt stressverlagend. Blijf breed georiënteerd, volg veel cursussen.
● Uit je emoties. Hoe beter je je emoties verwerkt, des te makkelijker je nieuwe spanningen kunt hanteren.

Stress verlichten
Is er dan toch stress, dan zijn er goede manieren om deze behoorlijk te verlichten. Opnieuw een top 10, samengesteld aan de hand van een onderzoek in dertig landen in Amerika, Azië en Europa, waaronder Nederland. Het percentage mensen dat baat heeft bij:

1. Muziek (56% – en maar liefst 74% van de tieners)
2. Televisie kijken (53%)
3. Een bad nemen (49%)
4. Sociale activiteiten met vrienden (33%)
5. Wandelen (34%)
6. Een boek lezen (27%)
7. Sporten (27%)
8. Telefoneren (25%)
9. Lekker eten (22%)
10. Een hobby beoefenen (15%)

Inderdaad, u mist seks. Het staat pas op de zestiende plaats, en werd door slechts 11 procent van de ondervraagden genoemd.

Vrouwen en stress
Over het algemeen gelden voor vrouwen dezelfde stressfactoren als voor mannen. Alleen als het om werk gaat, is er een verschil. Vrouwen hebben dan minder vaak last van spanningen. Hebben ze die wel, dan is er een eigen top 5 van ‘stressbestrijdingsmiddelen’:

1. Slapen
2. Beweging/sport
3. Tijd doorbrengen met partner, vrienden, kinderen
4. Zichzelf verwennen
5. Afstand nemen

Herstellende nachtrust
Drukke werkzaamheden, spanningen, zorgen en stress kunnen ervoor zorgen dat je slecht slaapt. En dat terwijl een goede nachtrust van groot belang is voor de gezondheid. In je slaap herstel je van lichamelijke en geestelijke inspanningen. De geest heeft de tijd om alle gebeurtenissen van de dag te verwerken. Dat gebeurt door te dromen: vaak ongemerkt droom je vier tot zes keer per nacht.

Slecht geslapen?
Na een nacht met weinig of onderbroken slaap presteer je overdag minder goed. Je bent snel moe en lusteloos, kunt je slecht concentreren en je wordt humeurig en prikkelbaar. Ook neemt de weerstand tegen de problemen behoorlijk af. En dat kan dan weer tot meer slaapproblemen leiden, enzovoorts…

Wist je dat…
… een derde van alle volwassenen in Nederland last heeft van slapeloosheid?
… dit bij bijna 10 procent een chronisch probleem is?
… na hoesten slaapproblemen de meest voorkomende klacht is bij de huisarts (1,5 miljoen vragen om advies per jaar)?
… de meest gehoorde klachten volgens een NIPO-onderzoek zijn: moeilijk in slaap komen (49%), ’s nachts wakker worden (45%) en ’s ochtends te vroeg wakker worden (27%)?
… de belangrijkste oorzaken van slaapproblemen zijn: lawaai, een slecht bed, licht, kou of warmte, verkeerde onregelmatige leefgewoonten, stress, pijn en psychische klachten?

Tips voor een betere nachtrust
Als alle problemen als sneeuw voor de zon zouden kunnen verdwijnen, slapen we waarschijnlijk ook weer beter. Maar meestal lukt dat niet zo snel. Dan zijn er ook nog andere tips om aan een goede nachtrust te werken. Een greep uit de adviezen:

● Probeer op regelmatige tijden te gaan slapen en op te staan
● Vermijd vermoeiende inspanning binnen vier uur voor het slapen gaan
● Eet of drink niet uitgebreid binnen enkele uren voor het naar bed gaan
● Slaap in een donkere, rustige, goed geventileerde en niet te warme kamer
● Als je niet kunt slapen ga dan niet liggen woelen in uw bed, maar ga iets doen in een andere kamer waarbij je je prettig voelt
● Doe ontspanningsoefeningen om rustig te worden
● Zet zacht muziek op waarvan je rustig wordt
● Neem een kopje Weltrustenthee van Kneipp

Fijn dat je onze kennisbank bezoekt.


 

Heb je ook onze nieuwe homepage al bezocht?
gezondheid.nl